-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30972 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

روح بعد از مرگ به كجا مي رود و برزخ چگونه جائي است ؟

به طور كلّي بايد بدانيم كه جنّيان دو دسته اند: مسلمان و كافر. در بسياري از روايات به طورصراحت آمده است كه گروهي از آنها علاوه بر مسلمان بودن شيعه هستند; چنان كه حضرت امام باقر7درجواب ابوحمزه ثمالي فرمود: اينان گروهي از شيعيان از طايفهء جن بودند كه آمده بودند مسائل دين خود را ازما بپرسند>.(1)

تا آنجايي كه ما اطلاع داريم از طرف جنيان مؤمن به خصوص شيعه آزار و مزاحمتي براي انسان هاي مؤمن ايجاد نمي شود, امّا از ناحيه جنيان كفّار و غير مؤمن , اگر چه به صراحت در قرآن و روايات نيامده است كه ايجادمزاحمت براي انسان ها مي شود, ولي مي توان از برخي آيات و روايات استنباط كرد كه آن ها مزاحم انسان هامي شوند, مثلاً در آيه 275سورهء بقره مي خوانيم : كساني كه ربا مي خورند, بر نمي خيزند مگر مانند برخاستن كسي كه شيطان او را با لمس و برخورد شديد خود زده باشد>.(2)

از اين آيه مي توان استفاده كرد كه ممكن است برخي از انسان ها مورد هجوم جن و شيطان قرار بگيرند وبراي او ايجاد مزاحمت كنند و به اصطلاح جن زده اش كنند.

جناب شيخ طوسي رحمةالله عليه در كتاب اختيار معرفة الرّجال , ص 121حديث 193روايتي از امام باقر7نقل كرده است كه صراحتاً مي گويد: ممكن است انسان , جن زده شود.(3)

نه مجازي و ظاهري , چون استعاذهء غير حقيقي ممكن است از ملعبه هاي شيطاني باشد.

]تا زَهَرْ بد زبانت كوته نيست يك اَعوذت اعوذ بالله نيست

بلكه آن نزد صاحب عرفان نيست الاّ اعوذ بالشيطان

گاه گويي اعوذ و گه لاحول ليك فعلت همه مكذّب قول

بر زبانت اعوذ مي راني با شيطاني و نمي داني

طرفه حالي كه دزد بيگانه شده همراه صاحب خانه

مي زند همچو اوصلاو صفيردر به در, كو به كو, كه دزد بگير

]2 بسم الله گفتن كه باعث مي شود شياطن از انسان دور شوند و در غذاي او شريك نشوند.

امام صادق 7از رسول خدا6نقل كرده است : < وقتي سفرهء غذا گسترده مي شود, چهار هزار فرشته دور آن جمع مي شوند; اگر بنده بسم اله بگويد; فرشتگان مي گويند: خداوند بر شما و غذايتان بركت دهد و به شيطان خطاب مي كنند كه اي فاسق ! بيرون رو كه تو را بر او تسلطي نيست . و اگر بسم اله نگويد, فرشتگان مي گويند: اي فاسق ! بيا با اين ها غذا بخور>.

البته بسم اله بايد از روي حقيقت گفته شود.

3 نماز خواندن ;

4 روزه گرفتن ;

5 توبه و انابه كردن ;

6 دعا كردن ;

]مؤمنان را سلاح , تيغِ دعا است ترسد از مؤمن آن كه اهل دعا است

]7 ذكر و ياد خدا.

عوامل ديگري نيز مؤثرند, مثل : صدقه دادن , خواندن آيةالكرسي , عمل صالح و ترك كارهاي ناروا و غيرمشروع , تسبيحات حضرت زهرا3 قرائت سوره توحيد و قدر, قرائت قرآن , و ذكر لا حول و لا قوة الاّ باللّه >.(4)

گفتني است برخي از افراد عوام و ناآگاه كه نتوانسته اند حقيقت جن را درك كنند, خرافاتي دربارهء اين موجود ساخته اند كه با عقل و منطق سازگاري ندارد, مثلاً براي آنان اَشكال عجيب و غريب و وحشتناك ترسيم مي كنند و آنان را موجوداتي دُم دار, سم دار, موذي و پر آزار و كينه توز مي دانند كه ممكن است از ريختن يك ظرف آب داغ در يك نقطهء خالي , خانه هايي را به آتش بكشند!.(5)

(پـاورقي 1. ميزان الحكمه , ج 1 مادهء جن ّ, حديث 2658

(پـاورقي 2.الذين يأكلون الرّبا لا يقوموُن الاّ كما يقوم الذي يتخطبه الشيطان من المس .

(پـاورقي 3.براي اطلاع بيشتر ر.ك : عليرضا رجالي تهراني , جن و شيطان , ص 90

(پـاورقي 4.جن و شيطان , ص 199ـ 205

(پـاورقي 5.تفسير نمونه , ج 5 ص 155

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.